Projektbeskrivning
När kunder som inte känner till produkten eller lösningen är det sina problem de googlar på. I min roll som webbredaktör under tre år på Nederman var min största utmaning att utveckla en webbnärvaro med ett utifrånperspektiv. Den största bidraget var att utgå från vilka problem Nedermans produkter löser och bygga upp sökmotoroptimerade sidor på 16 språk.
Webbplatsen byggdes i Sitecore 6 tillsammans med Stratiteq och inbegrep bland annat en avancerad taggningsfunktion av produkterna och en innehållsstrategi för att kunna rulla ut webben på 16 språk. Jag fick även föreläsa om lösningen på frukostseminarier för Sitecore Sverige under 2010.
Nedermans produktlösningar i Sitecore
På Nederman översiktsidor presenterades produktutbudet och de olika problem Nederman löser för kunden. Idéen var att kunden skulle se lösningen på ett problem i sitt sammanhang och förstå att Nederman säljer mer än bara produkter. Bakom layouten ligger en avancerad taggning mellan produkter, problem, lösningar och industri. Besökaren kunde navigera runt bland produkterna och problemen Nederman löser och lära sig mer. Kolla in videon på 15 sekunder som visar hur det fungerade. Nederman uppdaterade sin webbplats 2017.
Intern lansering och förankring
När Nedermans nya hemsida skulle lanseras internt på valde jag att kommunicera det genom att göra en film på ett par minuter och publicera den på intranätet. Med en budget på noll kronor valde jag att använda verktyget Pezi för att skapa en animerad känsla. Filmen presenterar min roll på företaget, hemsidesprojektet status i allmänhet och informationsstrukturen i synnerhet. Ett förankringsarbete genomfördes med samtliga säljbolag i koncernen.