Veckans infografik: Perfekta baby back ribs

Solen skiner i Linköping och om du inte redan gjort är det dags att städa ur grillen och laga något gott i helgen. Jag rekommenderar Baby Back Ribs och Veckans Infografik från Fix visar en enkel genväg till perfekta revben. I Sveriges köttdiskar är det vanligast att finna två kategorier: Tjocka revben och kamben. Kambenen är mjälla och fina men inte riktigt lika fina som Baby Back. Har du turen att bo i en stad med en bra köttaffär kan du be om just Baby Back så ordnar slaktaren det åt dig. Kolla in guiden för hur du ska skära revbenen för att få bort hinnorna, det är extremt viktigt!

En del förkokar revbenen för att förkorta tillagningstiden. Prova istället att grilla indirekt och på lägre temperatur – 300 F motsvarar strax under 150 grader. Det kan vara svårt att hålla temperatur jämn under hela grillningen under så lång tid som två-tre timmar, så se till att du har sällskap och ordentligt med öl. Förslagsvis blaskig amerikansk lager eller en mexikansk motsvarighet med en skiva lime i. Då har ni något att göra medan ni lagar maten.

På med Glaze på ribsen och elda lite snabbt och servera direkt

Några handfasta tips för att håll jämn temperatur på grillen

  1. Indirekt grillning är metoden som gäller. Prova med 15 förtända briketter och ett par nävar flis eller träbitar. Äpple, körsbär eller hickory där det sistnämnda ger rejäl röksmak.
  2. Ta inte av locket. If You’re Lookin’ You Ain’t Cookin’. Lita på att revbenen ligger kvar och inte bränns vid indirekt grillning.
  3. Du styr temperaturen genom ventilerna. TA INTE LOCKET. Personligen fuskar jag med en Party Q fläktregulator.
  4. Använd alltid en Webergrill. För lyxlirarna är Big Green Egg en rekommendation.

Servera med grillad majs, baked beans och cole slam.

Må du alltid vara omringad av fina vänner och god BBQ

Glad vår!

Alexander

By | 2017-02-03T13:05:57+00:00 mars 11th, 2016|Categories: Infografik, Mat|0 Comments

About the Author:

Alexander Åkerberg brukar beskriva sig som både digital och analog. Med ena foten i traditionell gammelmedia och den andra foten i den digitala mediedjungeln. Han har erfarenhet av allt ifrån webbutveckling, sökmotoroptimering och native- annonsering till copy, PR och trycksaksproduktion. Han har arbetat som webbredaktör under flera år. Idag arbetar han som kommunikatör på Linköpings universitet.

Lämna en kommentar