FBI vs Apple

FBI kräver att Apple skapar en bakdörr till sina telefoner så myndigheten kan komma åt data från exempelvis kriminella personer och terrorister. Men Apple vägrar att skapa en bakdörr och stort sett hela tech-industrin har ställt sig bakom Apple i frågan. I veckan möts parterna i kongressen för att argumentera för sin sak.

Att USA avlyssnar sina medborgare är ingen ny företeelse. Redan 1920 övertalades Western Union att ge tillgång till alla telegram av en tidig föregångare till NSA. Under kalla kriget var avlyssning av telefoner en mycket viktig del av kontraspionaget.

Men sedan världen skiftat över från analogt till digitalt har företagen hela tiden samarbetat med myndigheter som FBI och NSA. Efter attackerna den 11 september fick myndigheterna ytterligare mandat och NSA startade PRISM där företag som Microsoft, Google, Apple och Facebook mer eller mindre tvingades att gå med. Detta gjorde i största hemlighet men omkullkastades och offentliggjordes för världen av visselblåsaren Edward Snowden.

Sedan iOS8 har iPhonen varit krypterad och därmed skyddad från hackare – men också från myndigheter och regimer. När Apple tidigare tvingats att öppna telefoner av FBI har de haft ett enkelt svar. Att det helt enkelt inte går. Därför möts de nu i veckan i kongressen. Apple är rädd att om FBI vinner kommer de tvinga alla operatörer och telefontillverkare att ändra i sin mjukvara så de är enklare att hacka vid behov. FBI och NSA är rädda att Apple (till slut) har hittat ett sätt att stänga till tillgången till något regimen tvingat sig till de senaste hundra åren.

Givetvis låter det rimligt att hjälpa FBI och NSA i kampen mot terrorismen och brottslighet. Men om Apple skapar en bakdörr till iPhone till FBI i kampen mot brottslingar så öppnar de samtidigt en bakdörr för brottslingar att utnyttja. OM FBI får som de vill och tvingar företag som Apple att försvaga krypteringen kommer vi alla att drabbas och vi riskerar vår data, vår infrastruktur och vårt samhälle.

By | 2017-02-03T13:05:57+00:00 mars 8th, 2016|Categories: Teknik|0 Comments

About the Author:

Alexander Åkerberg brukar beskriva sig som både digital och analog. Med ena foten i traditionell gammelmedia och den andra foten i den digitala mediedjungeln. Han har erfarenhet av allt ifrån webbutveckling, sökmotoroptimering och native- annonsering till copy, PR och trycksaksproduktion. Han har arbetat som webbredaktör under flera år. Idag arbetar han som kommunikatör på Linköpings universitet.

Lämna en kommentar