Veckans infografik: Att skriva för webben – sökmotoroptimering

Googles sökalgoritm tar hänsyn till över 200 faktorer vid varje sökning och företaget släpper kontinuerligt nya versioner där de utvecklar sin hemliga sökmotoralgoritmen. Låter det svårt att bli kung på sökmotoroptimering? Det är det inte.

Att skriva för webben

Grunderna till att skriva för webben är likadana idag som för fem år sedan. Den enda riktigt stora skillnaden jämförBst med 2010 att vi idag, strax före sommaren 2015 faktiskt, googlar mer i mobilen än på datorn. Google ger därför också en fördel till hemsidor som är mobilanpassade när personer googlar i sina mobiler. Logisk, eller hur! En annan ny förändring är att engagemanget i sociala medier och påverkar resultatet – förutom att vara den viktigaste och smartaste kanalen för spridning.

Googles egen guide för sökmotoroptimering (SEO)

Här är en länk till Google senaste SEO 101 starter guide på engelska:search-engine-optimization-starter-guide från 2010 och en lite äldre version men på svenska från 2008: search-engine-optimization-starter-guide-sv. Det är en grym början på ditt nya intresse. Att bli SEO-expert.

De två viktigaste faktorerna vid sökmotoroptimering

Men om du nu vill skina som en diamant så har du genom veckans infografik möjlighet att i detalj gå igenom de flesta av de viktigaste faktorer för att öka din rankning på Google. Den viktigastefaktorn för sökmotoroptimering styr du redan över – ditt innehåll (eller content som man pysslar med reklam). Så det handlar inte om att skriva för webben eller sökmotorer. Det handlar om att skriva för människor.

Den näst viktigaste faktorn är det svårare att lösa; fler relevanta länkar till din hemsida. Så ut och ragga med er!

Glid i frid!

Alexander

By | 2017-02-03T13:05:57+00:00 augusti 28th, 2015|Categories: Infografik|0 Comments

About the Author:

Alexander Åkerberg brukar beskriva sig som både digital och analog. Med ena foten i traditionell gammelmedia och den andra foten i den digitala mediedjungeln. Han har erfarenhet av allt ifrån webbutveckling, sökmotoroptimering och native- annonsering till copy, PR och trycksaksproduktion. Han har arbetat som webbredaktör under flera år. Idag arbetar han som kommunikatör på Linköpings universitet.

Lämna en kommentar